» » دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن دانشجويان مسلمان

 دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان 20 آبان ماه سال 1387 با حضور نمایندگی از 40 کشور جهان در دو رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد .مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات  با حضور آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه، دکتر محمد قالیباف شهردار تهران، دکتر حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر عباس صدری دبیرکل منطقه ای سازمان آیسسکو، دکتر محمد باقر خرمشاد معاون وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرحوم استاد ابوالعینین شعیشع شیخ القراء کشور مصر، عباس سلیمی رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات، سعید پورعلی معاون فرهنگی وقت جهاد دانشگاهی، هیئت داوران، متسابقین، و جمع کثیری از قرآن دوستان و کارشناسان قرآنی در سالن همایش های برج میلاد آغاز شد.

در ادامه مراسم جوائزی به فعالان و مجریان اولین دوره مسابقات که در شهر اصفهان برگزار شد اهداء شد. در این بخش از مراسم ضمن تجلیل از دکتر سقائیان نژاد شهردار اصفهان از مرتضی بشیری، هادی ذاکری، رضا امینی و اصغر آذربایجانی تجلیل گردید.

جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران، سازمان علمی آموزشی آیسسکو، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شبکه قرآن و معارف سیما از جمله مشارکت کنندگان برگزاری دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان بودند.

جوائز در نظر گرفته شده جهت اين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن کريم به منظور تشويق حافظان و قاريان علاوه بر يک جلد قرآن کريم ولوح تقدير بدين شرح اهداء  شد :

نفر اول  حفظ کل: سکه بهار آزادي معادل 8000 دلار
نفر دوم  حفظ کل: سكه  بهار آزادي معادل 6000 دلار
نفر سوم  حفظ کل: سكه بهار آزادي معادل 4000 دلار
نفر اول قرائت: سکه بهار آزادي معادل 8000 دلار
نفر دوم قرائت: سكه  بهار آزادي معادل 6000 دلار
نفر سوم قرائت: سكه بهار آزادي معادل 4000 دلار 

سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی   

آيت‌الله «هاشمي شاهرودي» رييس وقت قوه قضاييه 20 آبان ماه در مراسم افتتاحيه دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان مسلمان در سخناني پرداختن به قرآن و عترت را راه سعادت بشري عنوان و خطاب به جمع حاضر اظهار كرد: در ابتدا ايام ولادت ثامن‌الحج، امام رئوف حضرت رضا(ع) را به همه شما عزيزان و امت اسلامي تبريك و تهنيت عرض مي‌كنم و بايد بگويم تقارن اجلاس باشكوه دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان مسلمان با هفته كرامت و ايام فرخنده ميلاد امام رضا(ع) بسيار به‌جا و مناسب است.

وي تصريح كرد: پيامبر عظيم‌الشأن اسلام در حديث مسلم و متواتر معروف به ثقلين، قرآن و عترت را دو ثقل و هر دو را تكيه‌گاه اصلي اسلام در تاريخ بشريت قرار داده است؛ «اني تاركم فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» قرآن ثقل اكبر و اين كتابي الهي است كه بر قلب نازنين پيامبر اسلام(ص) نازل شده است و بسيار جايگاه بلندي دارد.

عدالت، امنيت مطلوب، صداقت، علم روز، صلاحيت، جهاد، ايثار، ايستادگي در مقابل ظالمان تنها با دستيابي به جامعه مطلوب قرآني و توجه ويژه بر قرآن كريم و اهل بيت(ع) محقق مي‌شود. اميدواريم برگزاري اين مسابقات شروع زيبايي براي طراحي و تكميل راه‌هاي ارتقاي سطح فرهنگ قرآني در جامعه باشد و به اين واسطه شاهد تحول عظيم در انسان ها و جوامع بشري باشيم و بدانيم كه انقلاب ايران اسلامي به انقلاب نهايي كه وعده آن در آيات قرآن آمده است، منتهي شود.

پیام دكتر «عبدالعزيز بن عثمان التويجري» 

مديركل محترم سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي اسلامي(آيسسكو) به مسابقات بین المللی
«عباس صدري» دبيركل منطقه اي سازمان علمي آموزشي آيسسكو در مراسم افتتاحيه دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن دانشجويان مسلمان پيام اين سازمان را به شركت كنندگان در مسابقات به زبان انگليسي قرائت كرد.
پيش از هر چيز افتخار دارم درودها و سلام‌هاي خالصانه جناب آقاي دكتر «عبدالعزيز بن عثمان التويجري» مديركل محترم سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي اسلامي(آيسسكو) را به شما اساتيد، دانشجويان و شركت‌كنندگان محترم ابلاغ نمايم و آرزوي توفيق براي همگي را در اين مسابقات معنوي دارم.
قرآن آخرين وحي آسماني است كه راه و رسم زندگي توأم با سعادت را براي آدميان به ارمغان مي‌آورد؛ عظيم‌ترين تأثيرگذاري‌ها در فرايند ايجاد و توسعه علوم اسلامي مرهون روشن‌بخشي‌هاي اين كتاب مقدس است و اين آموزه‌هاي قرآني است كه ظرفيت حل مشكلات فراروي مسلمانان به‌ويژه نسل جوان را دارد.
نگرش برخاسته از قرآن به دانش و پژوهش، مجال و انگيزه طرح مسأله و يافتن پاسخ پرسش‌هاي در خور براي جامعه معاصر را ايجاد مي‌كند، چرا كه كلام وحي جايگاهي رفيع براي علم، عالم و متعلم قائل شده است.
و اينك از شما جوانان عزيز كه سرمايه‌هاي واقعي جهان اسلام هستيد درخواست مي‌كنم كه با تأمل هرچه بيشتر در ظاهر و باطن اين كتاب آسماني، در فهم و درك آموزه‌هاي قرآن كريم تلاش نماييد؛ در پايان فرصت را مغتنم شمرده و از تمامي شما شركت‌كنندگان و تمامي دست‌اندركاران و به‌ويژه سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان در جهاد دانشگاهي جمهوري اسلامي ايران كمال تشكر را دارم و توفيق روزافزون همه شما عزيزان را از خداوند منان مسئلت دارم.
 اسامی  شرکت کنندگان دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان

رديف

كشور

 رشته قرائت 

رشته حفظ كل 

1

هندوستان

محمد بابا محي الدين

نفيس احمد

2

قرقيزستان

محمد موسي آتابايف

-

3

دانمارك

عمار عبيدي المعلم

-

4

ليبي

-

مختار الاشهب

5

سودان

محمد عبدالرازق ساعيمحمد

ابراهيم صابر محمود

6

لبنان

حسين بحمد

فواز بسام عبدالهادي

7

مراكش

محمد آيت لحسن اوعلي

-

8

يمن

صادق حمود علي النظام

بندر غالب حسن صبيح

9

بلغارستان

بيهان مصطفي اف محمد اف

-

10

هلند

علي جواد

-

11

قزاقستان

اسما قولوف

-

12

تايلند

پراسرت صلاح نوي

ساكاريا چنا

13

تركيه

يوسف دومان

-

14

اسکاتلند

سيد ظافر موسوي

-

15

اندونزي

جنيدين ادروس

احسن

16

آذربايجان

کمال محمداف

آنار ميرزااف

17

سيرالئون

-

محمد جبي

18

انگليس

عبان الدين حكيم

-

19

فيليپين

انصاري حسن پور

عبدالغني احمد اصغر

20

نيجريه

عبدالمومن ابراهيم سليمان

محمد اول ناصر

21

پاکستان

محمد اکرام الله محسن

عامر عبدالسميع

22

ساحل عاج

عبداله کامارا

سعيدوتيميته

23

غنا

الحسن ابوبکر

-

24

بنگلادش

محمد حميد عبداله

فهيم عبداله

25

اتريش

هنيز تزار

-

26

مصر

محمد نياظي

-

27

يوگوسلاوي

سليمان باجدار

-

28

کويت

علي مبارک سالم العازمي

عيسي جاسم عيسي القصار

29

تانزانيا

نيلو محمد وزيري

-

30

ايران

محمد حسن موحدي

سيد مهدي حسيني

31

موريتاني

-

حاج علي باه

32

مالي

-

دمبورو جال

33

گينه

-

محمد مختارجالو

34

تاجيکستان

سيد ثمرالدين صمداف

اسلان الدين گرايف

35

اوگاندا

حسني مايامبالا

-

36

عراق

حسنين الحلو

-

37

مالاوي

-

عبدالرشيد يوسف

38

نيجر

-

صالح

39

افغانستان

حسن جان نوري

محمد امير توحيدي


  • هیات داوران دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان
  • اسامي داوران داخلي 

    رديف

    نام و نام خانوادگي

    رشته داوري

    1

    احمد ابوالقاسمي

    صوت

    2

    غلامرضا شاه‌ميوه

    لحن

    3

    حميدرضا مستفيد

    وقف و ابتداء

    4

    سيدمحسن موسوي بلده

    تجويد

    5

    محمدرضا حاج‌ابوالقاسم

    حسن حفظ

    6

    شهريار پرهيزگار

    هادي متسابقان

    7

    حبيب مهكام

    ناظر

    8

    سيدعلي سرابي

    ناظر

    9

    عباس سليمي

    ناظر

    10

    کريم دولتي

    ناظر

     

                اسامي داوران خارجي 

    رديف

    نام و نام خانوادگي

    رشته داوري

    کشور

    1

    حسين موسي حمدان

    کميته داوري

    لبنان

    2

    محمد انس الدوامنه

    وقف و ابتدا

    سوريه

    3

    عبدالباسط امام تومارا

    صوت

    فيليپين

    4

    شيخ ابوالعينين شعيشع

    ميهمان ويژه

    مصر

    5

    دکتر احمد احمد نعينع

    قاري مدعو

    مصر

    6

    حلمي عبدالحميد موسي جمل

    کميته داوري

    مصر

    7

    دکتر فرج الله شاذلي

    کميته داوري

    مصر

     

    مراسم اختتاميه

    دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان مسلمان با معرفي نفرات برتر رشته‌هاي قرائت و حفظ کل قرآن کریم ، 23 آبان‌ماه، در سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد به كار خود پايان داد. در مراسم اختتاميه اين مسابقات سه نفر برتر رشته‌هاي قرائت و حفظ کل قرآن كريم معرفي و با اهداي لوح تقدير، تنديس مسابقات و جوايز، تجليل شدند.

    برگزیدگان دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان
  • برگزیدگان رشته قرائت

    ردیف

    نام و نام خانوادگی

    کشور

    رتبه

    1

    محمدحسن موحدي

    ایران

    اول

    2

    نافع محمدجلال عبدالرحمن الديب

    مصر

    دوم

    3

    جنيدينادروس

    اندونزی

    سوم

    برگزیدگان رشته حفظ کل

    ردیف

    نام و نام خانوادگی

    کشور

    رتبه

    1

    سيد مهدي حسيني

    ایران

    اول

    2

    احسن اشعري

    اندونزی

    دوم

    3

    محمدامير توحيدي

    افغانستان

    سوم

    پیام دكتر «عبدالعزيز بن عثمان التويجري» مديركل محترم سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي اسلامي(آيسسكو) به مسابقات بین المللی

    حضار گرامي
    بي‌شك قرآن، اين هديه والاي الهي براي انسانيت و اين تبلور و تجلي كلامي رموز و مفاهيم عميق آسماني، چنان جايگاه والا و ابعاد گسترده‌اي دارد كه در طول نزول آن تاكنون هرآنچه درباره شناخت و معرفت آن گوهر ثمين انجام شده، در عيان‌ساختن حقيقت اين گوهر مكنون، عاجز بوده است و آن چه از تلاش در هر عصر و مصر صورت مي‌پذيرد، تنها تكاپويي است كه درك اندكي از مفاهيم قرآني را در هر زمان و مكان ميسر مي‌سازد.
    قرآن آخرين وحي آسماني است كه راه و رسم زندگي توأم با سعادت را براي آدميان به ارمغان مي‌آورد؛ عظيم‌ترين تأثيرگذاري‌ها در فرايند ايجاد و توسعه علوم اسلامي مرهون روشن‌بخشي‌هاي اين كتاب مقدس است و اين آموزه‌هاي قرآني است كه ظرفيت حل مشكلات فراروي مسلمانان به‌ويژه نسل جوان را دارد.
    با نگاهي جستجوگر آنچه كه قرآن را متمايز مي‌نمايد، جامعيت معارف و تعاليم، انطباق بر فطرت بشري و تقديم محتواي آن بر يافته‌هاي انساني است.
    نگرش برخاسته از قرآن به دانش و پژوهش، مجال و انگيزه طرح مسأله و يافتن پاسخ پرسش‌هاي در خور براي جامعه معاصر را ايجاد مي‌كند، چرا كه كلام وحي جايگاهي رفيع براي علم، عالم و متعلم قائل شده است.
    دانشمندان والامقام
    ضرورت شناخت قرآن، براي يك مؤمن مسلمان از آن جهت است كه منبع اصلي دين و ايمان و انديشه يك مسلمان و آنچه كه به زندگي او جهت و معنا مي‌دهد، قرآن است.
    سازمان آيسسكو با اهتمام به جايگاه والاي قرآن كريم، حمايت از چنين مسابقات قرآني كه با مخاطبان جوان و به‌ويژه دانشجويان برگزارمي‌شود را در سرلوحه فعاليت‌هاي فرهنگي خويش قرار داده و افتخار دارد تا حمايت همه جانبه خود را از انديشه و تلاش سازنده‌ شما اعلام دارد.دانشجويان فرهيخته به‌عنوان قدرت متفكر جامعه در جهت تعالي و پيشرفت همه جانبه آن با تكيه بر گسترش و توسعه فرهنگ قرآني و بهره گرفتن از حقايق نهفته در آ يات الهي مسير تكامل دانش بشري را روشني مي‌بخشند.
    و اينك از شما جوانان عزيز كه سرمايه‌هاي واقعي جهان اسلام هستيد درخواست مي‌كنم كه با تأمل هرچه بيشتر در ظاهر و باطن اين كتاب آسماني، در فهم و درك آموزه‌هاي قرآن كريم تلاش نماييد؛ در پايان فرصت را مغتنم شمرده و از تمامي شما شركت‌كنندگان و تمامي دست‌اندركاران و به‌ويژه سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان در جهاد دانشگاهي جمهوري اسلامي ايران كمال تشكر را دارم و توفيق روزافزون همه شما عزيزان را از خداوند منان مسئلت دارم.
    والسلام عليكم و رحمة ‌الله و بركاته

96/10/4